Zeven manieren om grip te houden op je uitgaven in Microsoft Azure

Werken in de cloud heeft een aantal voordelen, waarvan schaalbaarheid één van de belangrijkste is. Dat is namelijk wat het mogelijk maakt piekmomenten soepel op te vangen en plotselinge groei te faciliteren. In theorie leidt dit tot een stijging van capaciteit, en dus van de kosten. Dit brengt meteen een uitdaging met zich mee: hoe zorg je ervoor dat je grip houdt op deze kosten? Daar zijn mogelijkheden voor.

Vier componenten in cloud verbruik...

De kosten zijn opgebouwd uit vier componenten:

  • Storage: de opslag van data;
  • Networking: het transport van data;
  • Compute: het verwerken van data en de kracht die daarvoor nodig is;
  • SaaS / Software: toepassingen zoals Excel en Power BI.

...elk met eigen indicators

Per component zijn de kosten dus afhankelijk van het verbruik. Per component zijn daarvoor andere indicators, die je hieronder vindt:

  • Storage: een bedrag per terabyte aan data opslag, afhankelijk van het soort harde schijven dat gebruikt wordt, en afhankelijk van redundacy (of data dubbel wordt opgeslagen);
  • Networking: een bedrag per gigabyte aan getransporteerde data. Data uploaden naar de cloud is veelal gratis; het verplaatsen van data naar buiten een datacenter wordt veelal in rekening gebracht. Ook hierbij zijn verschillende opties die voor verschillende kosten zorgen;
  • Compute: de verwerking van data kan simpelweg aan- of uitgezet worden. Onder compute valt het gebruik van RAM-geheugen, processoren en software om data te verwerken. De kosten zijn veelal een bedrag per minuut, afhankelijk van de zwaarte van de verwerkingsunit;
  • SaaS / Software: het gebruik van de software wordt veelal afgerekend als een bedrag per gebruiker per maand.

Zo houd je grip op de kosten van Azure

Opschalen betekent daarom vrijwel altijd onmiddellijk een toename van de kosten. Onze Azure architecten en -engineers hebben wij hier ervaring mee en adviseren graag over een optimale kostenbeheersing in Microsoft Azure. Hier zijn namelijk verschillende mogelijkheden voor. Benieuwd welke mogelijkheden dit zijn? We hebben zeven manieren voor je op een rij gezet in onze download.

We sturen het je graag per mail toe! Laat daarvoor hier je mailadres achter:

Vergelijking van de kosten voor cloud vs. on-premises

Mogelijkheden genoeg dus om de kosten voor Azure in te perken, ook als je wil opschalen. Denk je nu: is mijn on-premises omgeving niet (toch) voordeliger? Lees dan nog onze voorbeeldcase waarin we de kosten van een on-premises oplossing vergelijken met die voor een cloudoplossing. Je vindt het via onderstaande button.